Nieuwe boeken Uitgelezen boeken Bestelijst
Grafisch ontwerpen Bantammer reeks ZoekZoeken
Boekgeschiedenis Fondslijst
  Grafisch ontwerpen
  sorteer op auteur
sorteer op titel

Bestel
Allemaal flauwekul
en andere typografische notities
 
Aldus
€ 14,75 / 1989 / 12,5 x 21 cm
104 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebonden in papieren band
vormgeving: Emile de Vries
omslagontwerp: Frits Deys
ISBN 978 90 70386 28 3

Een greep uit 25 jaar korte stukjes over letters, vormgeving en reclame uit o.m. Revue der Reclame, Drukkers-weekblad en Repro en Druk.
Met veel respect voor de taal schreef Aldus vele jaren zijn Typografische Notities in de vakpers. En al even lang leidt hij zijn eigen kruistocht tegen onfunctionele lettercapriolen van ondeskundige lettergoochelaars. Hij schreef zijn opvattingen zonder reserve en liet daarbij niet na zijn principiële standpunten over typografie in praktische raadgevingen te vertalen. Zij zijn op geen enkele manier door de tijd aangetast en zijn nog altijd even actueel als destijds.
     

  

Bestel
Typogrommel
 
Aldus
€ 15,66 / 1999 / 17,5 x 12 cm
160 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebonden in papieren band
vormgeving: Jozee Brouwer
ISBN 978 90 76452 11 1

In deze nieuwe bundel van Aldus staan 26 stukjes die tussen 1990 en 1998 in Compres gepubliceerd zijn. In het voorwoord schrijft Gerrit Noordzij: '500 jaar hebben de technieken van de grafische industrie de toegang tot grafische productie belemmerd. Een pamflet maken ging niet zomaar; er moesten stempels gesneden, matrijzen geslagen, letters gegoten, tekst gezet, opgemaakt en gedrukt worden. Je zou kunnen denken dat die technieken garant stonden voor een mooi product, maar zij vormden ook een stelsel van obstakels dat buitenstaanders effectief afweerde. De computer heeft alle obstakels weggeveegd. Iedereen kan weer zelf een pamflet maken, net als in de middeleeuwen. Ik juich dat toe en Aldus betreurt dat.
Ik zeg dat natuurlijk niet helemaal goed; want al kan Aldus breed uithalen tegen argeloze amateurs, hij doet dat vooral goedgeluimd. Hij heeft er geen moeite mee zijn standpunt te verlaten, maar dat wil niet zeggen dat hij zich voetstoots gewonnen geeft. Meer dan eens besluit hij zijn verkenning met een elegante wending die het vertrouwde standpunt weer in zicht brengt.'
     

  

Bestel
Tobias Frere-Jones
Gerrit Noordzij prize
 
Dawn Barrett a.o.
€ 19,50 / 2009 / 15,7 x 22 cm
92 pagina's / geïllustreerd
Design and editing, produced by Type and Media 08/09
ISBN 978 90 76452 58 6

In 2006, Frere-Jones became the first American to receive the Gerrit Noordzij prize, presented by the Royal Academyof Art in The Hague in honor of his unique contributions to type design, typography, and type education.

A book produced by the Type and Media 08/09 class to commemorate the exhibition of Tobias Frere-Jones' work, March 2009. The book collects his work between 1987 and 2006, articles by Frere-Jones, as well as anecdotes and stories from friends/colleagues. Contributors: Dawn Barrett, David Berlow, Rachel Berger, Amanda Bowers, Sheila Levrant de Brettville, Matthew Carter, Neil Donnelly, Sasha Frere-Jones, Cyrus Highsmith, Jonathan Hoefler, Natalia Ilyin, GJ Nelson, Chris Vermaas and Dirk Wachowiak.

Designed with Laure Afchain, Marta Bernstein, Charles Mazé and Sueh Li Tan. With specimen design support from Khajag Apelian, Ján Filípek, Ondrej Jób, Holger Königsdörfer, Dan Milne, César Puertas, all students of Type and Media 08/09. Coordinated by Jan Willem Stas. Proofreading and editing by Dan Milne. Set in Gotham Condensed and Poynter Oldstyle Text. Printed on Reviva Offset, Lynx, Fashion Rose and Popset Lichtgrijs.
     

  

Bestel
Zilvertype, corps 15
Briefwisseling tussen J.F. van Royen en S.H. de Roos over het ontwerp van de Zilvertype, 1914–1916
 
Jan Boterman, Paul Hefting
€ 27 / 1994 / 20,5 x 30,4 cm
152 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebrocheerd
vormgeving: André Cremer
ISBN 978 90 70386 51 1

Deze uitgave biedt de vrij zeldzame mogelijkheid om uit de eerste hand inzicht te krijgen in het ontwerpproces van een nieuwe loden letter: de Zilvertype. J.F. van Royen, die een eigen letter wenste voor de Zilverdistelpers, en letterontwerper S.H. de Roos voerden hierover in de jaren 1914–1916 een intensieve correspondentie. Doordat deze briefwisseling bewaard bleef – een keuze eruit vormt de kern van dit boek – kan de lezer het proces op de voet volgen.
De brievenselectie wordt voorafgegaan door een inleiding van Jan Boterman, die een beeld schetst van de samenwerking tussen opdrachtgever en ontwerper, en een analyse geeft van het ontwerpproces. In de uitgave is een nooit eerder gepubliceerde complete letterproef van de Zilvertype opgenomen, die op de handpers in boekdruk werd vervaardigd door Bram de Does. Paul Hefting gaat nader in op Van Royens werk voor de PTT. Het boek bevat tientallen illustraties, waarvan de meeste hier voor het eerst worden getoond.

Uitgave ism de Gerrit Rietveld Academie.

BEKROOND ! Best Verzorgde Boeken
     

  

Bestel
Disteltype corps 15
Over de Disteltype van J.F.van Royen en L.Pissarro en de literatuur van de Zilverdistel
 
Jan Boterman, J.D.F. van Halsema
€ 29,27 / 2000 / 30,5 x 20,4 cm
104 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebrocheerd
vormgeving: André Cremer
ISBN 978 90 76452 61 6

Deze uitgave is een vervolg op 'Zilvertype corps 15. Briefwisseling tussen J.F.van Royen en S.H. de Roos' over het ontwerp van de Zilvertype, 1914-16. Naast een letter voor 'nieuwere literatuur' wenst Jean François van Royen voor de Zilverdistelpers te beschikken over een letter die geschikt is voor het uitgeven van 'alle oude teksten'. In 1914 geeft hij hiervoor de opdracht aan de boekkunstenaar Lucien Pissarro van de Eragny Press. Van Royen en Pissarro voeren over het ontwerpproces van de letter, gedurende drie jaar, een intensieve correspondentie die bewaard gebleven is. Op basis van deze gegevens wordt in deze uitgave niet alleen het ontwerp van de Disteltype besproken, maar ook de literaire context van de letter.
In de complete letterproef van de Disteltype is een pagina opgenomen van de nooit verschenen ridderroman 'Die historie van coninck Karel ende Elegast'.
     

  

Bestel
2+52
Charles Jongejans, Melle + de typografieklas, en Mart Stam
 
Jan Boterman
€ 20 / 2004 / 16,2 x 24,3 cm
134 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebrocheerd
vormgeving: Jan Boterman
ISBN 978 90 76452 35 7

Een unieke historische uitgave over de typografieklas van het Amsterdamse Instituut voor Kunstnijverheids- onderwijs (de latere Gerrit Rietveld Academie). 2 slaat op 2 meesters in de typografie: Charles Jongejans en Melle. Het getal 52 heeft betrekking op het aantal leerlingen dat in de periode 1953-71 het einddiploma van de afdeling typografie heeft behaald.
In 'Charles Jongejans, Melle + de typografieklas' wordt door oud-leerling Jan Boterman (afgestudeerd in 1965) de ontwikkeling onderzocht van het typografie-onderwijs op het Instituut voor Kunstnijverheids- onderwijs en de Gerrit Rietveld Academie in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. De geschiedenis van de typografieklas en de details van karakteristieke opdrachten worden uitvoerig uiteengezet. Daarnaast brengen oud-leerlingen verslag uit over hun onderwijs- ervaringen en vertellen over de werksfeer in de handzetterij van de afdeling. Een bijlage geeft informatie over het carrièreverloop van deze oud-leerlingen.

Met een bijdrage van de historicus Frits Boterman over Mart Stam, directeur van het IvKNO in de periode 1939-48.

BEKROOND ! Best Verzorgde Boeken
     

  

Bestel
Charles Jongejans Gkf: cijfers & tekens
 
Jan Boterman, Frederike Huygen
€ 16,50 / 2011 / 24,4 x 21 cm / tekst Jan Boterman, Frederike Huygen / 108 pagina’s / vierkleurendruk / vormgeving: Jan Boterman / € 16,50
ISBN 978 90 76452 88 3

Charles Jongejans GKf
Het artikel van Frederike Huygen behandelt de achtergronden en mentaliteit van de ontwerper Jongejans, zijn vorming en de invloeden die hij onderging. Buiten zijn milieu (zijn vader was resident in Nederlands-Indië) ondervond hij die van zijn docenten Paul Schuitema en Gerard Kiljan aan de Haagse academie (1936-1940) en van de vakvereniging GKf (Gebonden Kunstenaars binnen de federatie) waarvan hij na de oorlog lid werd.

Jan Boterman analyseert in zijn bijdrage het grafische oeuvre van Jongejans. Niet alleen ontwerpen voor omslagen, kalenders en affiches zijn onderzocht, maar óók de typografie van het binnenwerk van boeken en tijdschriften. Een belangrijke ontwikkeling hierin is Jongejans’ streven naar integratie van tekst en beeld. Ook vat Jongejans zijn werk op als een ‘regisseur’ die zich bij de vormgeving van een uitgave bewust is van de overgangen in zijn ‘ontwerpverhaal’. Daarnaast kunnen zijn toepassingen van cijfers & tekens als typerend worden beschouwd.

Kenmerkende voorbeelden van Jongejans’ werk worden per categorie (advertentie, binnenwerk, omslag, affiche, merk, kalender, schoolplaat) en in chronologische volgorde getoond in het beeldverslag. Elk werkstuk is te zien op een dubbele pagina. Op de linkerpagina staat een afbeelding op een vierde of een achtste van het formaat, op de rechterpagina een uitsnede op ware grootte.
     

  

Bestel
nauw zetten !
B.C. van Bercum: Zet het zó !
 
Jan Boterman
€ 14,50 / 2012 / 19 x 28,5 cm / 48 pagina's
ingenaaid / vormgeving: Jan Boterman
ISBN 978 94 90913 17 5

De typograaf Bern. C. van Bercum (1918-2010) is vooral bekend geworden door het verzorgen van het binnenwerk van de twaalfde druk van de Dikke Van Dale uit 1992. Van Bercum: ‘Mijn streven was om het zo helder mogelijk te krijgen. Om zoveel mogelijk typografische tekens weg te halen.’ Deze grote aandacht voor het detail, zoals geformuleerd in het door hem samengestelde boekje Zet het zó! uit 1949, is de grondslag van Van Bercums typografisch werk.
Herdrukken van Zet het zó! zijn verschenen in: 1951, 1964, 1967 en 1972.
In de recent verschenen publicatie Nauw zetten! B.C. van Bercum: Zet het zó!, geschreven door Jan Boterman, wordt nagegaan hoe Van Bercum zich, zonder specifieke typografieopleiding, heeft weten te ontwikkelen tot typografisch ontwerper. Daarna wordt onderzocht waarom en voor wie Van Bercum Zet het zó! heeft willen samenstellen en wat hij hiermee heeft willen bereiken. Ook wordt aandacht besteed aan zowel de opzet als de typografische vorm van de uitgave.
In Zet het zó! geeft Van Bercum na elk van de vijf hoofdstukken een samenvatting in punten. Deze instructies betreffende woordtussenruimte, leestekens en andere tekens, inspringen en voetnoten zijn in deze publicatie integraal afgedrukt. De samensteller van dit boekje meent dat deze instructies, opgesteld in het lood-tijdperk, ook voor hedendaagse ontwerpers die werken met digitale zettechnieken van waarde kunnen zijn. Een aantal richtlijnen zou kunnen dienen voor eigen ‘Style Instructions’ als onderdeel van het programma InDesign.
     

  

Bestel
Alexander Verberne. Vormgever van boeken & muziek
Een documentatie
 
Ernst Braches
€ 25 / 2008 / 17,5 x 25 cm
184 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebrocheerd / integraalband
vormgeving: Chang Chi Lan-Ying
ISBN 978 90 76452 18 0

Aan de eisen van een perfecte kopij moest worden voldaan. Wat er kon ontstaan als aan zijn eisen voldaan werd? Alexander Verberne begon in 1957 de student Ernst Braches te vertellen ‘hoe hij het doen moest’. Een voorbeeldige samenwerking leidde tot een voorbeeldige kopij en tot het tweelingboek ‘Kopij en Druk in de Nederlanden / Copy and Print in The Netherlands’ (1957-1963), een ‘imponerend boek dat door ontwerp en technische verzorging beschouwd kan worden als een monument voor de Nederlandse drukkunst, waaraan de inhoud gewijd is’... ‘een ambachtelijk virtuozenstuk’.
Er zijn grafisch vormgevers uit de tweede helft van de vorige eeuw die een omvangrijk en imponerend oeuvre hebben nagelaten: Friedländer, Salden en Sierman bijvoorbeeld. Maar er is er geen die zo volstrekt eigen wegen ging.

Alexander Verberne was vormgever van het volmaakte
     

  

Bestel
Mondriaan, De Stijl en de nieuwe typografie
 
Kees Broos
€ 20,42 / 1994 / 21 x 27,7 cm
96 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebonden in papieren band
vormgeving: Wim Crouwel
ISBN 978 90 70386 65 8

Mondriaan was er van overtuigd, dat zijn Nieuwe Beelding geïntegreerd zou worden in de architectuur, de stedenbouw en uiteindelijk in onze hele visuele wereld. Hoewel hij zich realiseerde dat zijn ideeën in hoge mate utopisch waren, koesterde hij ze tot zijn dood in 1944 in New York, waar hij zijn laatste werken schilderde. Nu wordt hij internationaal gezien als de belangrijkste Nederlandse kunstenaar van de eerste helft van de twintigste eeuw.
De naam Mondriaan zal niet snel verbonden worden met typografie. De kunsthistoricus Kees Broos wist echter verrassend materiaal bijeen te brengen dat een nieuw licht werpt op de invloed die Piet Mondriaan – direct of indirect – uitoefende op de drukkunst.

Uitgave ism het Museum van het Boek te Den Haag.
     

  

Bestel
LOCVS
Herinnering en vergankelijkheid in de verbeelding van plaats: van Italische domus naar artistiek environment
 
Krien Clevis
€ 35,00 / € 35 / 2013
17 x 25 cm / 248 pagina’s
rijk geïllustreerd
genaaid gebrocheerd in
vormgeving: Hansje van Halem
ISBN 978 94 90913 38 0

Op 13 december 2013 promoveerde Krien Clevis op haar proefschrift ‘LOCVS. Herinnering en vergankelijkheid in de verbeelding van plaats: van Italische domus naar artistiek environment’.
Een prachtig vormgegeven boek met veel beeldmateriaal, waarin Clevis de lezer meeneemt op haar onderzoeksreis.

LOCVS werd gepresenteerd tijdens de opening van een installatie die Clevis in het atrium van de Oude UB te Leiden heeft gebouwd.
Deze installatie is tot op de millimeter nauwkeurig berekend en geënt op het grondplan van een klassiek atriumhuis, en heeft als zodanig een directe relatie met de locatie: de Oude UB is het geestelijk hart van de Universiteit Leiden en ook deze universiteitsbibliotheek is gebaseerd op een dergelijk archtectonisch grondplan.
     

  

Bestel
Ophelia
Sehnsucht, melancholie en doodsverlangen
Sehnsucht, lencholia and desire of death
 
Krien Clevis e.v.a.
€ 29,50 / 2009 / nederlands, engels / 12 x 18 cm
512 pagina's / zeer rijk geïllustreerd / vierkleurendruk
vormgeving Hansje van Halem
ISBN 978 90 76452 50 0

Ophelia’s korte levenscyclus schept het beeld van een onschuldig meisje dat zich, door de omstandigheden waarin ze verwikkeld raakt, in een sneltreinvaart ontpopt in een smachtende jonge vrouw. Uiteindelijk moet ze door haar psychische aandoeningen (te vroeg) het toneel verlaten. Haar onbeantwoorde liefde, haar tomeloze verlangen naar Hamlet dreef Ophelia tot hysterie. En haar beslissing, of misschien wel lot, zou onomkeerbaar blijken.
Het is interessant om te zien hoe Ophelia, kampend met hevige gevoelens van verlies en verlangen, zo ver (letterlijk en figuurlijk) afdreef, dat de naderende dood nog het enige wenselijke was. Ophelia had het zwaar te verduren gehad. Het gemis van een afwezige moeder en verdwenen broer, het verlies van haar vermoorde vader, en het verlangen naar Hamlet, die haar zucht om liefde afwees; al deze paradoxale gevoelens waren een onlosmakelijk kwaad, en maakten zich van haar meester.
Deze uitgave is een weerslag van de Ophelia-thematiek. Dit betekent dat zowel de perceptie van de literaire figuur Ophelia als de aan haar te verbinden thema’s, zoals doodsverlangen, het sublieme, hysterie, de fatale vrouw, in een breder cultureel-historisch verband worden geplaatst. Verschillende disciplines: artistieke en cultuurhistorische, wetenschappelijke, literaire, filmische etc. reflecteren kortom op het fenomeen Ophelia in de breedste zin van het woord. De kunst zwermt hierbij als een verbindende factor doorheen. Elk beeldkatern herbergt een museumzaal, en hiermee is de link naar de tentoonstelling gemaakt. De vormgeving van het boek weerspiegelt de inhoud van de thematiek op een spannende wijze.
Hansje van Halem heeft een opaal groen missaaltje ontworpen waarin de geheimen rondom Ophelia door literatoren, dichters, wetenschappers en kunstenaars in een aantal katernen worden ontrafeld.
     

  

Bestel
CO-OPs
Interterritoriale verkenningen in kunst en wetenschap / Exploring new territories in art and science
 
Krien Clevis, Kitty Zijlmans, Robert Zwijnenberg (red.)
€ 34,50 / 2007 / nederlands, engels / 16,1 x 22 cm
416 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebrocheerd
vormgeving: Hansje van Halem
ISBN 978 90 76452 09 8

Kan de wetenschappelijke praktijk profiteren van kennis die bij uitstek thuishoort binnen het artistieke domein? En zo ja, hoe? Gedurende een jaar onderzochten zeven teams, elk bestaande uit een kunstenaar en een wetenschapper, een gezamenlijk thema. De samenwerking werd gedurende het jaar ‘getoetst’ in ontmoetingen met publiek, in tentoonstellingen, tijdens manifestaties, op reis of in expert meetings. De resultaten van de teams en de – soms nog lopende – onderzoeken zijn samengebracht in een prachtig vormgegeven uitgave.
‘The observatory observed’: wetenschapshistoricus Geert Somsen en beeldend kunstenaar Jeroen Werner onderzoeken de culturele, artistieke en wetenschappelijke aspecten van de geschiedenis van het zien.
‘In principio erat verbum’: neuropsycholoog Peter Hagoort en beeldend kunstenaar Krien Clevis werkten samen in een zoektocht naar hoe taal en beeld op elkaar inwerken in relatie tot het fenomeen angst en hoe dat in ons brein wordt gereguleerd.
‘Laboratory on the move’: kunsthistorica Kitty Zijlmans en beeldend kunstenaar Ni Haifeng bestudeerden de problematiek van globalisering en dubbele identiteiten.
‘NomadicMILK’: mobile technology researcher Michiel de Lange en beeldend kunstenaar Esther Polak deden onderzoek naar mobiele technologie [GPS].
‘Something’s brewing BIER’: media & cultuurwetenschapper Judith Thissen en de Amerikaanse multi-media kunstenaar Edith Abeyta onderzochten de commercialisering van de culturele sector door een eigen kunstbier te lanceren.
‘Back to the roots’: historicus en conservator Alex van Stipriaan doet met o.a. beeldend kunstenaar Marcel Pinas verslag van een genetische, mentale en artistieke speurtocht naar Afrikaanse identiteit in de diaspora.
‘Medicine as a social science’: viroloog Ab Osterhaus en beeldend kunstenaar Mieke van de Voort reflecteren op toekomstscenario’s waarin de dreiging van een epidemie acuut is geworden.

BEKROOND ! Best Verzorgde Boeken
     

  

Bestel
Fernand Baudin | Typograaf
Bibliografie van zijn geschriften / Inventaris van het typografisch oeuvre
 
Elly Cockx-Indestege, m.m.v. Georges Colin
€ 40 / 2002 / nederlands, frans, engels / 17 x 24 cm
288 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebonden in papieren band
vormgeving: Bart de Haas
ISBN 978 90 76452 34 0

De loopbaan van Fernand Baudin valt in zekere zin samen met een belangrijke periode in de geschiedenis van de drukkunst in België. Als zoon van een hotelier-restaurateur uit Gent, die zich in Verviers installeerde, heeft de jonge Baudin al vroeg een uitgesproken belangstelling getoond voor kunst en lectuur.
In 1958 gaf Herman Liebaers, hoofd-conservator van de Koninklijke Bibliotheek Albert I, Baudin opdracht de typografie van hun publicaties vorm te geven. De stille revolutie die zich hiermee heeft ingezet heeft het aanschijn van die publicaties zeer ten goede veranderd.
Baudin is een van de weinig Belgische typografen die theorie en praktijk heeft verenigd.

BEKROOND ! Best Verzorgde Boeken
     

  

Bestel
Paradiso Posters 1968-2008
 
Jan Dietvorst, Jan Hiddink
€ 30,00 / 16,8 x 23,7 cm / 220 pagina / ca 600 afbeeldingen in vier kleuren / genaaid, gebonden met amerikaans stofomslag / opmaak Chang Chi Lan-Ying / omslagontwerp Max Kisman / uitgave ism Paradiso
ISBN 978 90 76452 49 4

Met ontwerpen van Martin Kaye, Marten Jongema, Kees Maas, Max Kisman, Mirjam Unger, Henri Lucas, Joppe Rovers, Meeuw, Zeloot, Parra, Experimental Jetset, Machine, Niels Meulman & P.J.Frith, Hotel, Ron van Roon en anderen.
Van alle opwinding, dynamiek en ‘reuring’ van veertig jaar concerten in het Amsterdamse Paradiso zijn naast een handvol bootleg LP’s, een beperkt aantal zwart/wit foto’s en selectief uitgezonden radio-opnamen, alleen nog de posters over. In de loop van haar bestaan zijn er voor de programma’s van Paradiso naar schatting een kleine tienduizend affiches gemaakt. Naast hun functie als promotiemateriaal dragen affiches voor de direct betrokkenen – programmamakers, artiesten, organisatoren en producenten – bij aan de legitimiteit van programma’s. Een goed affiche werkt als bindend element en zal in dat opzicht de kwaliteit van de concerten bevorderen.
Dankzij de aard van haar programmering heeft Paradiso in de loop van haar bestaan een groot aantal uitstekende ontwerpers aan zich kunnen binden; ondanks de korte levensduur van de posters, is er onmiskenbaar veel ambitie in de ontwerpen gelegd. Door de afwezigheid van een huisstijl en het ontbreken van de behoefte aan branding konden de ontwerpers in grote vrijheid werken. De deadline was echter altijd dwingend, en de hoeveelheid te ontwerpen posters was wekelijks groot. Maar een mislukte poster kon in de week daarop alweer gerevancheerd worden.
In zes interviews met Paradiso-ontwerpers wordt de speciale relatie met de concertzaal, de optredende bands en het publiek belicht. Programmeur Kees Heus schetst vanuit zijn positie als een van de opdrachtgevers het klimaat waarin de ontwerpen tot stand kwamen. In het voorwoord en de inleiding van Jan Hiddink en Jan Dietvorst wordt de aanzet gegeven tot een analyse van het verband tussen de grafische output en de ontwikkelingen in de 40-jarige concertpraktijk en de popcultuur in het algemeen.
Paradiso Posters 1968–2008 is een aanzet tot een cultuurgeschiedenis die op deze wijze over dit tijdvak nog niet geschreven is. De omvang en veelvormigheid van 40 jaar programmering van Paradiso is voor een aanzienlijk deel in deze affiches bewaard gebleven.

Creatief, energiek en dyamisch
     

  

Bestel
Kaba-ornament
 
Bram de Does
€ 40 / 2006 / nederlands, engels / 17,5 x 25,5 cm
504 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebonden in papieren band
vormgeving: Bram de Does
ISBN 978 90 76425 95 1

Eindeloze combinatiemogelijkheden met één asymmetrisch ornamentje en zijn spiegelbeeld

Kaba is het Arabische woord voor kubus. Eigenlijk is het kaba of kaãba, maar ik houd het op Kaba. Het is ook de naam van de heilige kubus in Mekka, waar de zwarte meteoriet- steen bewaard wordt. Ik heb die naam niet gekozen uit sympathie voor de islam, maar omdat ik veel bewondering heb voor Arabische versieringen en omdat de grondvorm van het Kaba-ornament het vierkant is.
Gedurende dertig jaar heb ik in verloren ogenblikken veel schetsjes gemaakt. Eind 2001 begon ik met zetten en drukken van Kaba-ornament, Deel 1, Vorm, een uitgave van mijn eigen pers, de Spectatorpers. Daarin schreef ik dat die schetsjes me soms, door hun imperfectie, beter bevallen dan de scherpe drukken van de ornamenten zelf. Bij ornamenten houd ik blijkbaar meer van het onvolmaakte en ongelijke dan van het volmaakte gelijke.
De tekeningen zijn met een zwarte fijnschrijver op wit ruitjespapier gemaakt. Het is nooit mijn bedoeling geweest om de figuren in zwart op wit papier te drukken. Daar zijn de ornamentjes te zwaar voor. Door de reproducties nu in offset in kleuren op getint papier te drukken, komt het in de richting die ik voor voor ogen had.
In dit ‘offsetboek’ laat ik een groot deel van de schetsbladen zien, nog nauwelijks systematisch gerangschikt. Dat heeft ook zijn charme. (Bram de Does)

BEKROOND ! Best Verzorgde Boeken
     

  

Bestel
Kaba-structuren
structuren, patronen en figuren met één ornament en zijn spiegelbeeld
 
Bram de Does
€ 45 / 2011 / 15,5 x 23 / 160 pagina's
geheel tweekleuren / vormgeving: Bram de Does
zetwerk: Chang Chi Lan-Ying
ISBN 978 94 90913 15 1

Het Kaba-ornament is het laatste dat in Nederland voor zetwerk in hoogdruk is ontworpen en het is ook het laatste ontwerp dat door Lettergieterij Enschedé werd gegoten; in 1987, nog juist voor de sluiting in 1990. Het is zó ontworpen dat in combinatie met zijn spiegelbeeld en met een volvlakje op 10 punt Didot veel verschillende vignetten, randen en patronen gezet kunnen worden.
De Does: ‘Ooit dacht ik dat ik er niet veel voor voelde om met een computer versieringen te zetten; het moest iets ambachtelijks houden door het handzetten en drukken met de loden ornamentjes. Hier ben ik op terug gekomen. Ik heb Matthias Noordzij gevraagd er een font van te maken en het werkt uitstekend. Ik ben er erg blij mee.’
De geschie­denis van het ontstaan en de toepassingsmogelijkheden zijn uitvoerig beschreven in Kaba-ornament. Deel 1. Vorm (Spec­­­ta­tor­pers, Orvelte, 2002) en later ook opgenomen in Kaba-ornament. Experimenten met een typografisch ornamentje en zijn spiegelbeeld in vignetten, randen en patronen. Experiments with a typographical orna­ment and its mirror image in vignettes, borders and patterns (Uitgeverij De Buitenkant, Amsterdam, 2006).

Één ornament en zijn spiegelbeeld
     

  

Bestel
Trinité & Lexicon
the typefaces designed by Bram de Does
 
Bram de Does
€ 35,00 / 2013 / engels
15,5 x 23 cm
rijk geïllustreerd
genaaid gebonden
in papieren band
vormgeving: Bram de Does
ISBN 978 94 90913 36 6

In 1991 publishers Uitgeverij De Buitenkant and Spectatorpers published a small book entitled Romanée en Trinité. Historisch origineel en systematisch slordig (Romanée and Trinité: histo­ri­cally original and systematically sloppy). I set the Dutch text by hand, using Jan van Krimpen’s Romanée, and printed 500 copies on a Victoria platen press. Drukkerij Jan de Jong (Uitgeverij De Buitenkant’s in-house press) printed the type specimen section in offset.
By 1991 the Autologic phototypesetter had already been phased out, Enschedé having switched to digital typesetting. Fortunately we were able to use the phototypeset positives for the 1982 type specimen. Enschedé had given Peter Matthias Noordzij the job of digitizing Trinité and in the second half of Romanée en Trinité we were able to give a foretaste of the results.
This book contains the full text of Romanée en Trinité, but it was technically impossible to include the hand-set specimen.
The original drawings for Trinité were bought by the Enschedé Museum and in 1999 those for Lexicon were acquired by the Special Collections department at Amsterdam University Library. At their request I prepared an informative dossier, complete with numerous illustrations, entitled ‘De ontwikkeling van de Lexicon’ (How Lexicon was developed). The text of this, too, is included in the present publication, though without the illustrations. The only specimens in this book are the typeset type specimens, in three sizes, of all the available Trinité and Lexicon fonts.
In places, both texts are now out of date. However, they contain many details that were important at the time of the transition from hand setting via phototypesetting to digital typesetting, but which I would now no longer be unable to come up with. For that reason I have left them largely as they were. For the text of the type specimen section we have been allowed to draw on an essay by Frans Janssen from Technique & Design in the History of Printing.
     

  

Bestel
Wegbereiders van de moderne boektypografie in Nederland
 
Dick Dooijes
€ 16,34 / 1988 / 15,5 x 21,5 cm
128 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebonden in papieren band
vormgeving: Nida Oudejans
ISBN 978 90 70386 11 5

Een bundeling van een serie artikelen verschenen in het tijdschrift Boekblad in de jaargangen 1986 en 1987. Over de vormgeving van boeken voor de 'normale produktie'; boeken van gewone uitgeverijen, in handelsoplagen gedrukt en in de boekhandel aangeboden.
Over pioniers van de Nederlandse boektypografie: De Roos, Van Krimpen, Nypels, Van Royen, Stols, Van Doesburg, Wijdeveld, Werkman, Zwart, Cohen, Sandberg.
     

  

Bestel
Mijn leven met letters
 
Dick Dooijes
€ 20,42 / 1991 / 23 x 16 cm
248 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebonden in papieren band
vormgeving: Dick Dooijes
ISBN 978 90 70386 38 2

Dooijes vertelt in dit boek over zijn ervaringen met letters en typografie, vanaf zijn leertijd bij de pionier van de twintigste-eeuwse Nederlandse boekkunst, Sjoerd H. de Roos.
Zijn verhaal omvat een groot deel van onze eeuw, te weten vanaf september 1926 tot heden. De lezer wordt meegevoerd door bewogen jaren van de wereldgeschiedenis, jaren waarin zich soms geleidelijk, vaker schoksgewijs, grote veranderingen hebben voltrokken. De gang van zaken op het terrein van de drukkunst vormt daarvan als het ware een afspiegeling, zowel technisch als esthetisch. De schrijver geeft zijn visie daarop en op de personen die hij op zijn weg ontmoette en die er een rol in speelden of nog spelen.
     

  

Bestel
Boektypografische verkenningen
 
Dick Dooijes
€ 20,42 / 1986 / 10,5 x 15,5 cm
312 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebonden in papieren band
vormgeving: Erica Dooijes
ISBN 978 90 70386 09 2

Tientallen jaren schreef Dick Dooijes – leerling en opvolger van Sjoerd H. de Roos – beschouwingen en recensies over typografie en verwante onderwerpen in Drukkersweekblad (later Drukkerswereld en Repro & Druk), waarvan eerder een bundeling verscheen onder de titel 'Over typografie en grafische kunst' (1966).
In deze nieuwe bundel zijn stukken uit de periode daarna verzameld, die verschenen zijn in de eerder genoemde periodieken en Boekblad. Opnieuw doet Dooijes zich kennen als een kritische en scherpzinnige schrijver over typografische zaken.
     

  

Bestel
Swip Stolk. Is getekend. Zwart op wit / (De)signed black on white
50 jaar visuele statements / 50 years visual statements
 
Willem Ellenbroek
€ 39,50 / 2009 / 528 pagina's / 17,5 x 25 cm
meer dan 1500 illustraties
genaaid gebonden in papieren band
vormgeving: Swip Stolk

NEDERLANDSE en ENGELSE editie
ISBN 978 90 76452 79 1

ISBN 978 9076452 70 8 (Engels)

Het jaar 2009 is een belangrijk jaar voor Swip Stolk (1944). Vijftig jaar geleden begon hij als grafisch ontwerper en beeldend kunstenaar. In deze uitgave legt hij daar verantwoording van af.
‘Is getekend’ behandelt alle aspecten van zijn werk, in de onderlinge verbanden tussen zijn grafische ontwerpen en zijn beeldende werk, in het doorlopende experiment dat zijn werk tekent en in het begrip visuele irritatie dat hij in de loop der jaren ontwikkelde. Het is een document van een leven.
Swip Stolk neemt een bijzondere plaats in binnen het grafisch ontwerpen in Nederland. Zijn werk is al op meters afstand onmiddellijk als het zijne te herkennen, in dat eigen, unieke handschrift. Hij volgde de trends niet die er gedurende zijn leven ontstonden. Hij zocht consequent naar eigen antwoorden op de ontwikkelingen die gaande waren. Hij gaf niet alleen zijn ideeën, maar ook het tijdsbeeld vorm, hij maakte trends.
In ‘Is getekend’ gaat het vooral om ontwerpschetsen. Schetsen en schetsontwerpen hebben in hun intentie een aftastend en zoekend karakter. Ze leggen daarmee, en dat is het unieke van dit boek, het denken bloot achter het ontwerpproces. Je ziet een idee ontstaan en groeien naar zijn uitvoering. Je ervaart als kijker dat denkend tekenen en ziet tegelijk het hele ontwerpproces in zijn technische uitwerking, tot in detail.
Het innoverende karakter van het werk van Swip Stolk was er in de jaren zestig al direct met zijn Upperground-actie voor de Bijenkorf en werd voortgezet met de experimentele kalenders voor De Boek & Vink, grafische industrie in Zaandijk in de jaren zeventig. Zijn ontwerpen voor de VARA met de beeldbepalende haan hebben een legendarische status, evenals zijn grafische ontwerpen en vormgeving van tientallen tentoonstellingen voor het Groninger Museum, zoals Memphis en Art Business/ Business Art. Hij heeft die lijn van vernieuwing consequent doorgetrokken, in zijn baanbrekende tentoonstellingsinrichtingen van de laatste jaren en in zijn ontwerpen voor internationale bladen als Dutch, Zoo, Stile en Chiq. Het beeldend werk van Swip Stolk als kunstenaar is even innovatief. ‘Is getekend’ laat dat zien in de ontwikkeling van zijn sieraden, wandobjecten en driedimensionale werken, zoals een BMW uit de luxe klasse met een tweede huid van mat rubber waarin de tekens uit zijn geheim alfabet als reliëfs opkomen.
Het gaat in ‘Is getekend’ om uniek materiaal in zijn samenhang over een lange periode (vijftig jaar!), waarvan het
grootste deel nooit eerder is gepubliceerd. Zo is het boek, met zijn vijftienhonderd illustraties (1500!), tevens een document over zijn geschiedenis in het grafisch ontwerpen in Nederland. En van zijn positie als beeldend kunstenaar. Het is, in de lijn van zijn manier van werken, gedrukt op verschillende papiersoorten en in verschillende technieken.

Het denken achter het ontwerpproces
     

  

Bestel
Frans Mettes affichevirtuoos
 
Gielijn Escher, Paul Mertz, Paul van Yperen
€ 29,50 / 2012 / 144 + 12 pagina’s / 17,2 x 24,5 cm
genaaid gebonden in papieren band / rijk geïllustreerd
geheel gedrukt in vierkleuren
vormgeving: Gielijn Escher

ISBN 978 94 909 13 29 8

Frans Mettes (1909-1984) was met zijn opvallende, kleurrijke affiches tientallen jaren als geen ander beeldbepalend en permanent aanwezig op aanplakplaatsen en stations in stad en land.

In deze uitgave belichten affichekunstenaar-verzamelaar Gielijn Escher, reclameman Paul Mertz en filmhistoricus/afficheliefhebber Paul van Yperen de persoon en ontwerper Frans Mettes elk vanuit hun eigen visie.

Het zal voor allen die met het werk van Mettes opgroeiden, een feest der herkenning zijn en voor jongeren de kennismaking met een van de grootste affichisten uit het pre-computertijdperk.


Als geen ander beeldbepalend
     

  

Bestel
De tentoonstelling
Amsterdamse stadsgezichten als lieux de mémorie
 
Theo de Feyter
€ 24,50 / 2011 / 16,5 x 24 cm / 88 pagina's
rijk geïllustreerd / genaaid gebonden
in papieren band
opmaak: Chang Chi Lan-Ying
ISBN 978 94 90913 14 4

Schilder Theo de Feyter neemt ons mee op een erudiete reis door kunst en geschiedenis. De reis begint bij een tentoonstelling van stadsgezichten in de bekende Amsterdamse galerie Petit. De tentoonstelling brengt ons op vreemde en onbekende plaatsen zoals de Romeinse geheugenpaleizen van Cicero en Quintilianus, het zeventiende-eeuwse rariteitenkabinet van Levinus Vincent in Haarlem en de negentiende-eeuwse Teekenschool in de tuin van het Rijksmuseum. We maken een val in de afgrond aan de hand van de Zwitserse psychiater en alpinist Albert Heim en we aanschouwen het punt waar­in de wereld volgens Jorge Luis Borges samenkomt. Na deze reis zie je de tentoonstelling met andere ogen.
De tekst is tevens een kennismaking met het werk van tien hedendaagse realistische kunste­naars, gespecialiseerd in het tekenen en ­schilderen van landschappen en stadsgezichten naar de natuur. Paul Gorter, Lau Heidendael, Dirck Nab, Bert Osinga, Joanna Quispel, Wende­lien Schönfeld, Kris Spinhoven, Janneke Tan­gelder, Alex Verduyn den Boer en de schrij­­ver van de tekst Theo de Feyter exposeren elk jaar als groep in Galerie Petit onder de titel ‘Locatie: Amsterdam’.
     

  

Bestel
Een verhandeling over typografie
 
Eric Gill
€ 16,34 / 1986 / 11 x 16 cm
192 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebonden in linnen band met stofomslag
vormgeving: Huib van Krimpen
stofomslag: Piet Schreuders
ISBN 978 90 70386 08 5

Ondanks Gills talrijke eigenzinnigheden bevat het opstel veel originele en boeiende gedachten, die soms tot felle tegenspraak noden, die de lezer veel stof tot nadenken geven en hem dwingen zijn eigen opvattingen te toetsen aan die van Eric Gill.
Het opstel is uitgebreid met een nawoord en een aantal illustraties. Voor de typografie is de tweede editie (1936) nagevolgd.
Vertaling van An Essay on Typography door Marc de Klijn, Huib van Krimpen en Peter van de Linde.
     

  

Bestel
Westerse boekbindtechnieken van de Middeleeuwen tot heden
Een handleiding tot het maken van boekmodellen
2e ongewijzigde druk
 
Peter Goddijn
€ 40 / 2006 / 17 x 25 cm
264 pagina's / geïllustreerd
genaaid gebonden in linnen band
vormgeving: Chang Chi Lan-Ying
band en schutbladen: Joseph Plateau, grafisch vormgevers
ISBN 978 90 76452 63 0

De auteur werkt al vele jaren als boekrestaurator bij de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag en Westerse boekbindtechnieken van de Middeleeuwen tot heden is overduidelijk geschreven vanuit een enorme ervaring met en kennis over historische boeken, die hij daarbij opgedaan heeft.
Het boek is verdeeld in vier hoofdstukken:
1. Bindmethoden met houten platten.
2. Bindmethoden met kartonnen platten.
3. Bindmethoden met omslag zonder harde platten en
4. Decoratiemethoden.
Het is voorzien van honderden zeer verhelderende illustraties, die bijna altijd op de bladzijde staan van de relevante tekst, hetgeen veel frusterend geblader voorkomt. Het besluit met een index op alle beschreven technieken.
     

  

Bestel
Sketch Cahier
 
Hansje van Halem
€ 30,00 / 2014 / 52 pagina's
20 x 28,7 cm
geheel vierkleurendruk
afwerking: cahiersteek
omslag met foliedruk
ISBN 978 94 90913 50 2

Sketch Cahier is een luxe uitgave met foliebedrukte omslag. De 52 duizelingwekkende pagina’s tonen patronen, lettertekeningen en experimenten die gemaakt zijn in opdracht of (nooit) zijn toegepast, zelf geïnitieerd, afgewezen of onafgewerkt. Schets Cahier bevat hoogtepunten uit Hansje’s uitverkochte publicatie Sketchbook (2013), evenals nieuw werk.

“Het tekenen van letters begon als iets dat ik deed tussen deadlines van boekontwerpen. Ik noemde het een hobby. Ik begon ontwerp-opdrachten te krijgen gebaseerd op de gedetailleerde alfabettekeningen die ik maakte. Het tekenen van een letters was een legitieme manier om mijn tijd te gebruiken: een investering in een collectie tekeningen die ik later zou kunnen gebruiken voor een inhoud. De spanning tussen een systematische aanpak, leesbaarheid en (on)regelmatigheid spreken mij aan. Ik vind het evenzo interessant om alleen de texturen te maken, wat leidt tot patronen. Deze patronen worden vaak gebruikt als schutbladen voor hardcover boeken.”


Door de Volkskrant gekozen tot een van de drie mooiste beeldboeken van 2014
     

  

Bestel
De puntjes op de i
 
Ko van Harn
€ 11,12 / Koppermaandaguitgave 1994
10,5 x 17,5 cm / 80 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebonden in papieren band
vormgeving: Aya Gillissen
ISBN 978 90 70386 62 7

Waarom zet men een puntje op de i? Wanneer zet men een puntje? Maar vooral: hoe zien die puntjes eruit? Een reis door het rijk der i’s. Hoe voelt een puntje zich op de i? Wist u dat er puntjes zijn die terugkijken als u ernaar kijkt of dat er belegde boterhammen kunnen zweven boven de i? Letters zijn kunstwerkjes. De puntjes op de i is geschreven als een uitnodiging om naar die kunst te kijken, naar de puntjes op de i bijvoorbeeld.
     

  

Bestel
Romeinse cijfers
 
Ko van Harn
€ 12 / 2005 / 12 x 17 cm
72 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebrocheerd
vormgeving: Joseph Plateau
ISBN 978 90 76452 85 2

‘Je danst, omdat je verliefd bent. Je danst om eerste te worden in een toernooi. Romeinse cijfers dansen niet. Het zijn Romeinse soldaten op wacht, bijna bij het houterige af. Het Romeinse cijferschrift heeft echter nog steeds een plaats in onze geschreven taal en zal daaruit zeker voorlopig niet verdwijnen.’
Bij de Romeinen hadden zeven letters een cijferwaarde. Deze werden eeuwenlang toegepast, ook na de val van het West-Romeinse Rijk. Toen de Arabieren andere cijfers naar Europa brachten, werd het gebruik van Romeinse cijfers steeds minder, al hebben ze tot op de dag van vandaag nog altijd een plaats in ons schrift.

Ko van Harn vertelt de geschiedenis van de Romeinse cijfers, hoe ze werden gebruikt en vormgegeven. Met bijdragen van Wigger Bierma, Bart de Haas, Gerrit Noordzij en Jan-Willem Stas.
     

  

Bestel
De klant is koning, maar jij bent keizer
10 interviews met beginnend grafisch ontwerpers
 
Martijn Hassink
€ 11,34 / 1996 / 14 x 21 cm
72 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebonden in papieren band
vormgeving: Martijn Hassink
ISBN 978 90 70386 56 6

In zijn laatste jaar aan de Akademie Industriële Vormgeving te Eindhoven valt het Hassink op dat het idee om na hun opleiding een eigen ontwerpbureau te starten bij zeer veel studenten leeft. Maar ook merkt hij op dat in de opleiding weinig aandacht wordt besteed aan de voor- en nadelen daarvan. In dit boekje, dat het eindresultaat is van zijn afstudeerproject, laat hij tien grafisch ontwerpers aan het woord die de laatste jaren afstudeerden en voor zichzelf begonnen. Zij vertellen over hun ervaringen, over het gapende gat tussen theorie en praktijk, over de problemen die zij tegenkomen en zij geven tips voor het opzetten van een eigen zaak. Anne Marie Voskamp, studente aan de School voor Journalistiek, nam de interviews af.
     

  

Bestel
Revealing the Invisible
The Art of Stansfield/Hooykaas from Different Perspectives
 
Madelon Hooykaas, Claire van Putten
€ 39,50 / 2010 / 17 x 25 cm
redactie: Madelon Hooykaas en Claire van Putten
engels / 336 pagina’s / 11 essay’s
rijk geïllustreerd / genaaid gebonden in linnen band
incl. dvd / ontwerp: Hansje van Halem
ISBN 978 94 90913 03 8

Elsa Stansfield en Madelon Hooykaas zijn mediakunstenaars van het eerste uur en experimenteerden met de nieuwste technologieën en ontdekkingen op audiovisueel gebied. Hun films, sculpturen en installaties gaan over ruimte en tijd: de cyclus van de seizoenen, de getijden en natuurlijke elementen zoals radiogolven en magnetische velden. In bijna al hun werk verwijzen zij expliciet naar de aarde en de natuur. Volgens het kunstenaarsduo staat technologie of wetenschap niet haaks
op de natuur of op de kunst; maar zijn er deel van.

In elf beschouwingen kijken internationale auteurs naar het werk van Stansfield/Hooykaas. Hun oeuvre bestaat uit ruim 150 werken en kent vele lagen die de toeschouwer nieuwsgierig maken. Kunsthistorici, wetenschappers, schrijvers en filosofen belichten de kunstwerken van Stansfield/Hooykaas vanuit verschillende en onverwachte invalshoeken. Dat maakt Revealing the Invisible tot een uniek boek en een zintuiglijke ontdekkingsreis.

Auteurs: Kitty Zijlmans, Madelon Hooykaas, F. David Peat, Nicole Gingras, Janneke Wesseling, Dorothea Franck, Malcolm Dickson, Heiner Holtappels, Sabine E. Wildevuur, Gerard Lakke en Jonathan Bragdon.
     

  

Bestel
Het tomeloze talent in grafisch Nederland
 
Hub. Hubben
€ 31,54 / 2000 / 11 x 17,5 cm
512 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebonden in linnen band
vormgeving: Jan Willem Stas
ISBN 978 90 70386 61 0

'Het tomeloze talent in grafisch Nederland' bundelt een ruime selectie van de artikelen die Hubben de afgelopen twintig jaar schreef voor de Volkskrant en biedt een overzicht van twintig jaar grafische vormgeving, met een prominente rol voor het zo geroemde Dutch Design.
Hub. Hubben signaleert de tendensen, de taboes, de trucs, de tuttifrutti en, niet in de laatste plaats, de talenten in vormgevend Nederland. Graag neemt de criticus plaats op de stoel van 'de lezer', voor wie alle – ook de meest exuberante – uitingen van graphic design tenslotte immers zijn bedoeld.
     

  

Bestel
Laatste loodjes
 
Hub. Hubben
€ 17,50 / 2007 / 11,5 x 17,5 cm
104 pagina's / geïllustreerd
genaaid gebonden in Dainel
opmaak: Chang Chi Lan-Ying
ISBN 978 90 76452 08 1

‘Een man uit duizenden’
Hub. Hubben is een perfectionist en dat is in de journalistiek een uitzonderlijke eigenschap. Hij haat amateurs die zich voordoen als deskundigen en hij gruwt van wansmaak op papier.
Hubben is een bijzonder mens. Niet omdat hij zo bijzonder is, maar omdat hij zoveel uiteenlopende eigenschappen in zich verenigt. Hij is van huis uit een zeer gerespecteerde vormgever, maar is vooral bekend van zijn columns over boeken & grafische vormgeving in ‘de Volkskrant’.

‘Laatste loodjes’ past in een prachtige reeks: ‘Boekengek’ (1995) en ‘Het tomeloze talent in Grafisch Nederland’ (2000), en blikt terug op de laatste schrijfsels van Hubben als Volkskrantredacteur.
Erik Terlouw, jarenlang zijn kompaan bij ‘Trouw’, schreef over de columns van Hubben dat het jammer was dat de Volkskrant zijn ‘boze oog’ niet vaker gebruikte om typografische nieuwlichterij uit de krant te houden en prees hem vooral om zijn prikkelende bijdragen aan het debat onder vormgevers.

Uitgave ism de Volkskrant.
     

  

Bestel
Webtypografie
klinkt goed, maar ziet er niet uit
 
Bas Jacobs
€ 7,50 / 2015 / 32 pagina's
13,5 x 21 cm
genaaid overlijmd
ontwerp: Grrr
Uitgave i.s.m. Grrr
ISBN 978 94 90913 53 3

Wat hebben Laurel & Hardy met regellengtes te maken?
Hoe kan het dat microtypografie op het web vijf eeuwen achterloopt?
Is er dan nog hoop? Jawel.
Letterontwerper Bas Jacobs behandelt als een snelheidsduivel in vogelvlucht de belangrijkste elementen van typografie op het scherm, van welbekende inkoppertjes tot vaak over het hoofd geziene zaken.

Bas Jacobs is letterontwerper bij Underware, het pan-Europese lettercollectief dat in een vorig millennium besloot zich jaren blind te staren op een lettertype voor te besluiten dat een letterfamilie goed genoeg is om zelfstandig de wereld in te gaan.

Is er hoop voor microtypografie op het web?
     

  

Bestel
Beeeldstatistiek Peter Alma
 
Wim Jansen
€ 48,00 / boekje: 17,5 x 25 cm / 88 pagina’s
+ 68 losse beeldstatistieken / 21 x 29,7 cm
rijk geïllustreerd
genaaid overlijmd in omdoos
vormgeving: Chang Chi Lan-Ying

LUXE EDITIE: € 148,00
Deze editie bevat een afdruk van de originele houtblokken van een van de '8 typen'
ISBN 9789490913472

Peter Alma is vooral bekend als graficus, schilder en organisator van tentoonstellingen. Minder bekend zijn de beeldstatistieken van zijn hand.
In de jaren ’30 heeft hij gewerkt in het “Gesellschaft und Wirtschafts Museum” van Otto Neurath in Wenen en in de dependances daarvan in Moskou en Charkov.
Na terugkeer in Nederland startte hij zijn eigen bureau “Beeldstatistiek Peter Alma”. Hij vervaardigde beeldstatistieken voor onder meer de gemeente Amsterdam, voor Schiphol, de AVRO en de Ned. Bond voor Personeel in Overheidsdienst.
De auteur heeft getracht alle door Alma vervaardigde beeldstatistieken te achterhalen en brengt ze bij elkaar in deze publicatie. De uitgave komt in een gezeefdrukte doos met een boek van de hand van Wim Jansen én 68 losse platen met Alma’s beeldstatistieken. In de geest van Otto Neurath ontstaat zo een “draagbaar museum”; de platen kunnen worden uitgespreid op tafel of vloer, aan de muur gehangen of op een andere manier worden gerangschikt en leveren in ieder geval heel veel kijkplezier.
De auteur was tot aan zijn pensionering docent in de Methodenleer en Statistiek aan de Universiteit Utrecht. Hij brengt in zijn fascinatie voor grafische voorstellingen in de statistiek de beeldstatistieken van Alma, die veelal een verborgen leven leiden in archief en museumdepot, weer in hun volle glorie naar buiten.

De beeldstatistieken voor het eerst verzameld in een prachtige uitgave
     

  

Bestel
Alles behalve plat
 
Charles Jongejans
€ 12,93 / 1989 / 21 x 26 cm
40 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gekartonneerd
vormgeving: Charles Jongejans
ISBN 978 90 70386 23 8

‘Dit geschriftje is ontstaan uit de behoefte om – en nu niet schoolmeesterachtig – een aantal op- en aanmerkingen te kunnen maken over dingen die me nog steeds bezighouden. Ik heb die kreten willen ondersteunen door tekst en beeld op een eigenzinnige manier te combineren: als een stripverhaal, maar dan met andermans strips. Door de eeuwen heen is de letter in de vrije kunst een normaal beeldelement en een onmisbare inspiratiebron geweest. Dit facet heb ik in mijn lessen en vorige publicaties altijd nader belicht en geïllustreerd. Hier ontbreken voorbeelden uit de vrije grafiek en schilderkunst. Niettemin zal autonoom werk wel ter sprake komen: autonome typografie.’ (C.J.)
Los bijgevoegd een interview van Koosje Sierman met Charles Jongejans.

BEKROOND ! Best Verzorgde Boeken
     

  

Bestel
101 stellingen over de vorm van het boek
 
Albert Kapr
€ 15,88 / 1992 / 13,5 x 21,5 cm
88 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebonden in papieren band
vormgeving: Huib van Krimpen
ISBN 978 90 70386 37 5

In ruim honderd sobere stellingen formuleert de auteur de eisen, waaraan een welgemaakt boek naar zijn opvatting moet voldoen. Het boekje is daarmee een aanvulling in praktische zin op de vooral theoretisch georiënteerde ‘grondbeginselen’ van Stanley Morison.
Prof.dr. Albert Kapr (Stuttgart 1918) was sinds de vroege jaren vijftig een van de leidende figuren in de typografie van de voormalige ddr. Hij ontwierp een aantal letters en publiceerde een indrukwekkende reeks boeken en artikelen. Kaprs oriëntatie is internationaal: onder de persoonlijkheden die zijn opvattingen gevormd hebben, noemt hij, naast zijn leermeester Schneidler: F.H. Ehmcke, Stanley Morison, Jan Tschichold, Giovanni Mardersteig en anderen. Kapr verlangt van een boek dat het goed leesbaar is, van hoge technische kwaliteit en daarbij mooi.
     

  

Bestel
Mr. Eric Gill
 
David Kindersley
€ 11,23 / 1990 / engels / 11 x 18 cm
40 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebrocheerd met stofomslag
vormgeving: David Kindersley
stofomslag: Piet Schreuders
ISBN 978 90 70386 40 5

Dit charmante boekje verscheen voor het eerst in deze vorm in 1982 en is ondanks aanhoudende vraag jarenlang niet verkrijgbaar geweest. David Kindersley schetst er een warm gestemd portret van Eric Gill, dat gebaseerd is op de omgang die Kindersley met Gill had toen hij ruim een halve eeuw geleden als leerling in de werkplaats van de meester werd opgeleid. Met 34 illustraties die het volledige scala van Gills werk weergeven.
Een boek voor alle bewonderaars van Eric Gill, maar ook een uitstekende inleiding voor diegenen die de waarde van Gills bijtende kritiek op het modernisme nog moeten ontdekken.
     

  

Bestel
Word of Image
Metaphorical thinking in Dutch graphic design
 
Max Kisman
€ 15,00 / 15,5 x 20,5 cm/ engels
96 pagina’s/ rijk geillustreerd
ingenaaid
vormgeving: Max Kisman
ISBN 978 94 90913 33 5

Deze uitgave toont de unieke wijze waarop de ontwerper Max Kisman, beeld en taal in zijn werk combineert. Zijn beeldtaal kenmerkt zich door een sterke eenvoud; inhoud en betekenis worden teruggebracht tot de meest elementaire vorm. Zijn werk sluit daarmee aan bij de Nederlandse vormgevingstraditie maar toont ook sterke verwantschap met het Javaanse schaduwpoppenspel. De combinatie van beeld en taal vormt de rode draad in het werk. Daarmee verkent Kisman de grenzen van zijn eigen vak en verlegt ze wanneer dat nodig is.
     

  

Bestel
Boekwerk
28 katernen van het wereldboek
 
Gerrit Komrij e.v.a.
€ 250 / doos 40 x 50 c m/ 28 katernen / zeer rijk geïllustreerd / boekdruk, steendruk, offset, zeefdruk, print, rotatiedruk / vormgeving Mark Schalken
ISBN 978 90 76452 59 3

Wat is Boekwerk? Een spannend boek over de wereld van het boek. Voor uitgevers in veel opzichten het gedroomde boek. Wanneer eerder kwam een uitgave tot stand waaraan door zoveel auteurs en publicisten bijdragen werden geleverd? WAarin vanuit zoveel verschillens invalshoeken naar het boek werd gekeken?
De 28 katernen tezamen vormen een reisgids door de wereld van het boek. Met proza, poëzie, essays, interviews. Alles tot één uniek Boekwerk gebundeld.
Enkele in de oospronkelijke uitgave toegepaste ambachtelijke druktechnieken lieten een grote oplage dan 500 exemplaren niet toe, vandaar het exclusieve karakter vanBoekwerk.

Een uniek project !
     

  

Bestel
bulkBoekwerk
 
Gerrit Komrij e.v.a.
€ 10 / 30 x 40 cm / 3 delen / 3 x 96 pagina’s / geïllustreerd / krant / vormgeving Mark Schalken
ISBN 978 9076452 69 2

bulkBoekwerk, de vijfduizend keer doorgedrukt eenvoudige versie van het zeer exclusieve Boekwerk: 28 katernen van het wereldboek. Het resultaat van ‘Boekwerk in uitvoering’, een uniek project n.a.v. Amsterdam Wereldboekenstad 2008-2009.
Door het gelijktijdig verschijnen van bulkBoekwerk, deze op krantenpapier gedrukte versie, zijn alle bijdragen in de oorspronkelijke vormgeving bereikbaar voor een groter publiek. Waar het Wereldtijdschrift ophield, gaat het Wereldboek verder. Overtuig uzelf.

Adriaan Jaeggi zei: ‘Boek, vertel me hoe te leven.’
     

  

Bestel
Over het ontwerpen en bedenken van drukletters
 
Jan van Krimpen
€ 19,29 / 1990 / 11,5 x 18,5 cm
168 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebonden in linnen band met stofomslag
vormgeving: Huib van Krimpen
ISBN 978 90 70386 17 7

J. van Krimpen geeft een uiteenzetting van zijn ideeën over de drukletter in het algemeen en een toelichting op de overwegingen die tot zijn eigen ontwerpen hebben geleid. Tegelijkertijd vecht hij een principieel verschil van inzicht en opvatting uit met Stanley Morison en hij laat niet na op tekortkomingen en vergissingen in zijn eigen ontwerpen te wijzen. Vertaald en van aantekeningen voorzien door Huib van Krimpen.
     

  

Bestel
Over die zaak...
Keuze uit de opstellen en artikelen van Huib van Krimpen
 
Huib van Krimpen
€ 25 / 2006 / 16,5 x 24 cm
280 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebonden in papieren band
vormgeving Karel Treebus
ISBN 978 90 76452 06 7

In deze bundel is een aantal stukken bijeengebracht, die een bijna continu proces van ‘afschieten’ hebben overleefd. Wie met enige regelmaat bijdragen levert aan dag- en weekbladen en andere periodieken over een bepaald onderwerp of complex van onderwerpen weet maar al te goed dat het merendeel daarvan geen aanspraak kan maken op (zelfs maar beperkte) eeuwigheidswaarde.
De verstandige stukjesschrijver herleest zijn pennevruchten enkele weken of maanden nadat ze zijn geschreven en gepubliceerd en kan dan tot één van drie conclusies komen. De eerste is er een van verbazing en lichte trots. Hij leest geboeid zijn eigen proza en zegt tot zichzelf: ‘Heb ík dat geschreven? Dat is lang niet slecht!’ Bij een tweede groep onderschrijft de auteur Multatuli’s Idee 60, dat ik als motto en titel aan deze bundel heb meegegeven. De derde mogelijke conclusie na herlezing is: ‘Dit kan wel weg’.
Deze bundel is samengesteld volgens de hier geschetste principes: het merendeel van de productie is ‘afgeschoten’. Wat overleefde na herhaalde schifting treft u in deze bundel aan. (Huib van Krimpen)
     

  

Bestel
Gerezen wit
Notities bij boekvormelijks en zo
 
Reinold Kuipers
€ 12,50 / 2002 / 12,5 x 20 cm
184 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebrocheerd
vormgeving: Harry N. Sierman
stofomslag: Joseph Plateau
ISBN 978 90 76452 44 9

Over de boekvorm en diens kardinale element: de letter, heeft Kuipers van jongs af aan veel geschreven. Dit boekje is een bundeling van tussen 1983-1989 gepubliceerde stukjes die verschenen in zijn vaste rubriek in ‘Het oog in ’t zeil’: ‘Gerezen wit’ geheten. Deze titel, die de toevallige smet van een omhoog gegane spatie aanduidt, verwijst naar de opwelling waarin hij zijn stukjes schreef. Zij hebben meestal met het boek als een ding en vaak met de geschiedenis ervan te maken. Het kleine, onopvallende, ambachtelijke boeit hem eraan; hij vindt het wezenlijker dan artistieke opvattingen die voorbijgaan.
Ook aan thema’s buiten de typografie en de letter, wil Kuiper nog wel eens een anekdotisch tekstje – dat hij per se niet als een vorm van memoires gezien wil hebben – besteden.

Overgenomen van Uitgeverij Querido
     

  

Bestel
Proef van letteren 1768
 
John Lane, Clemens de Wolf (voorwoord)
€ 81,68 / 1991 / 13,5 x 22,4 cm
248, 120 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebonden in linnen band, genaaid gebrocheerd, in cassette
vormgeving: Peter Matthias Noordzij
ISBN 978 90 70386 58 0

Een facsimile van de beroemde letterproef uit 1768 van Lettergieterij Enschedé met het supplement uit 1773. De beschrijving is in een apart boek ondergebracht.
‘Proef van Letteren 1768’ laat lettergieterij Enschedé in haar glorietijd zien en geeft een vrijwel volledig overzicht van de letters die in die tijd bij Enschedé konden worden verkregen. Dat betrof niet alleen Latijnse lettertypen, maar ook muziek, ornamenten en enkele exotische lettervormen zoals Armeens. Naast deze prachtige collectie bevat dit boek ook een aantal kopergravures waaronder portretten van Laurenz Jansz Coster, onze boekdrukker; Joan Michael Fleischmann, maker van vele van de letters, en een uitklappagina van de lettergieterij.
De inleiding plaatst de letterproef in een historische context. Daarnaast wordt van alle lettertypen vermeld wanneer en door wie ze zijn gemaakt. Deze uitgave geeft een uitstekend beeld van de Nederlandse lettercultuur van voor 1800.

Uitgave ism Stichting Museum Enschedé en The Enschedé Font Foundry.

BEKROOND ! Best Verzorgde Boeken
     

  

Bestel
Op maat gemaakt
Made to measure
 
Ewan Lentjes
€ 19,50 / 2010 / Nederlands, Engels/ 16 x 24 cm / 112 pagina's / geïllustreerd / genaaid gebrocheerd / vormgeving: O.K.Parking
ISBN 978 94 90913 01 4

‘Op maat gemaakt’ is een initiatief van Ontwerp Platform Arnhem (OPA).
De 60 affiches die in dit boek zijn opgenomen,werden in de afgelopen 5,5 jaar voor maandelijks terugkerende ontwerpcafé’s van OPA ontworpen. Ontwerpers uit Nederland en Arnhem in het bijzonder, leverden hieraan hun bijdrage. Met deze uitgave worden ontwerpers, hun affiches en het culturele klimaat in de regio Arnhem zichtbaar gemaakt. Tegelijkertijd wordt het Nederlands (affiche)ontwerp, het ‘Dutch Design’, in al zijn vrijheid getoond.OPA’s affichecollectie wordt bovendien in een interessante verhandeling van ontwerpcriticus Ewan Lentjes op kritische wijze geanalyseerd en gepositioneerd.

‘Made to measure’ is an initiative of ‘Ontwerp Platform Arnhem’ (Design Platform Arnhem, OPA). The 60 posters in this book were purpose made during the last 5,5 years for the monthly occurrence of OPA’s ‘Designcafé’s’. Dutch designers and in particular Arnhem designers contributed to this collection. With this publication designers, their posters and the cultural climate in the Arnhem region is displayed.
At the same time the diversity of Dutch (poster) Design is highlighted. In this book you will also find an interesting essay written by designcritic Ewan Lentjes, in which the OPA postercollection is analyzed and positioned in a critical way.
     

  

Bestel
Bram de Does
Letterontwerper & typograaf | Typographer & type designer
 
M. Lommen, & J.A. Lane
€ 65 / 2003 / nederlands, engels / 16,5 x 24,6 cm
256 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebonden in papieren band
vormgeving: Marie-Cécile Noordzij
ISBN 978 90 7645 291 3

Bram de Does (1934) is vooral bekend als ontwerper van de drukletters Trinité en Lexicon. De Trinité is een van de meest populaire letters in het Nederlandse literaire circuit; de Lexicon is de letter van de ‘Dikke Van Dale’ en sinds enkele jaren van NRC Handelsblad. De Does werkte bijna zijn hele leven bij Joh. Enschedé in Haarlem. Voor deze beroemde Haarlemse firma, die nu haar 300-jarig bestaan viert, ontwierp hij onder meer het jubileumboek ‘Typefoundries in the Netherlands’ (1978) van Charles Enschedé, zijn typografische magnum opus. In mei 2003 zond de TROS de tv-documentaire ‘Systematisch slordig’ uit, waarin De Does’ werk als letterontwerper centraal stond.

De Does ontving voor zijn letters en boeken vele (internationale) onderscheidingen, waaronder de H.N. Werkmanprijs en de Premio Felice Feliciano. Sinds zijn pensionering verschijnen er geregeld bibliofiele uitgaven van zijn private press, de Spectatorpers; deze zijn vaak te vinden in de catalogi van De Best Verzorgde Boeken. De Does gaat in zijn werk nadrukkelijk uit van de traditie en komt daarbij steeds tot persoonlijke oplossingen. Zijn typografie en tekstletters zijn zeker klassiek maar nooit ‘traditioneel’, streng of afstandelijk.

Dit is de eerste omvangrijke publicatie die aan De Does’ leven en werk is gewijd. Zijn boekverzorging en letterontwerpen worden hier in een (Nederlandse) context geplaatst. Verder bevat deze monografie korte bijdragen van zeven toonaangevende boekverzorgers over De Does’ letters in hun ontwerppraktijk. De uitgave besluit met een uitgebreide bibliografie.

BEKROOND ! Best Verzorgde Boeken
     

  

Bestel
Letterproeven van Nederlandse gieterijen | Dutch typefounders’ specimens
 
Mathieu Lommen, John A. Lane
€ 88,49 / 1998 / engels, nederlands / 17 x 25 cm
352 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebonden in linnen band met stofomslag en leeslint
vormgeving: Gerard Unger, Sander Pinkse
band, stofomslag en schutbladen: Piet Gerards
ISBN 978 90 70386 94 8

De Universiteitsbibliotheek Amsterdam bezit een van de belangrijkste collecties letterproeven ter wereld. Een gedetailleerde catalogus van de verzameling Nederlandse lettergieterij-proeven verschijnt nu in druk.
In ‘Letterproeven van Nederlandse gieterijen | Dutch typefounders’ specimens’ komen bijna tweeduizend items aan bod, waaronder een unieke proef van de beroemde stempelsnijder Nikolaas Kis (1650–1702). Er is een rijke collectie achttiende-eeuwse en een vrijwel complete collectie negentiende- en twintigste-eeuwse proeven.
Iedere producent – van Nikolaas Kis tot Gerard Unger – wordt ingeleid door een, vaak zeer uitgebreide, geschiedenis.
Het bevat registers op drukker4, op jaar van uitgave (van 1687 tot 1997), en op letterontwerp. Twee stambomen maken de ingewikkelde relaties tussen de lettergieterijen overzichtelijk.
‘Letterproeven van Nederlandse gieterijen’ is te beschouwen als een aanvulling en een vervolg op ‘Typefoundries in The Netherlands’ (1978). Het geeft een vrijwel compleet overzicht van de Nederlandse lettergieterijen vanaf omstreeks 1725. De schaarse literatuur is hier bijeengebracht, verbeterd en aangevuld met nieuwe gegevens.

BEKROOND ! Best Verzorgde Boeken
     

  

Bestel
Letterrijk
Rijksoverheid Serif en Sans
Een letter van Peter Verheul
 
Mathieu Lommen
€ 15,00 / 2008 / 12 x 17,5 cm / 64 pagina’s / rijk geïllustreerd in vier kleuren / genaaid gebrocheerd / vormgeving: Studio Dunbar


ISBN 978 90 76452 29 6

Niet alleen ieder ministerie had zijn eigen huisstijl, ook de Belastingdienst, Rijkswaterstaat en ga zo maar door. De huisstijldichtheid bij de Nederlandse rijksoverheid was enorm. Het moest er dus eens van komen: één logo en één huisstijl. In juli 2007 heeft de ministerraad daartoe besloten. De opdracht voor die rijksbrede huisstijl ging tenslotte naar Studio Dumbar. Het ontwerp van dit Rotterdamse bureau moet een einde maken aan de visuele versnippering, en bijdragen aan een grotere herkenbaarheid en toegankelijkheid.
Van meet af aan stond vast dat de rijksoverheid een eigen letter zou krijgen. Die werd ontwikkeld en getekend door Peter Verheul, docent aan de beroemde letteropleiding van de Haagse Koninklijke Academie. Deze uitgave is een uitgebreide letterproef van – zoals zijn ontwerp nu heet – de Rijksoverheid Serif en Sans. Verder zijn er prachtige foto’s van werktekeningen en pagina’s uit Verheuls aantekenboekjes. De begeleidende tekst plaatst het ontwerp in de Nederlandse traditie en schetst de totstandkoming van de Serif en Sans.
In 2008 startte de implementatie van de rijksbrede huisstijl, die in 2011 geheel doorgevoerd zal zijn. De Postbus 51 spots, bouwborden langs de weg, de blauwe envelop: wie kan Verheuls letter ongelezen laten?
     

  

Bestel
Dutch Alphabets
 
M. Lommen
€ 160,00 / 2016 / 46 sheets
introduction: 4 pages
33,5 x 24 cm
in handmade portfolio


Dutch Alphabets is a portfolio containing 47 broadsides featuring new samples of lettering and writing by today’s most significant ‘Dutch’ lettering artists, type designers, calligraphers and sign painters. All the contributors are working and/or educated in the Netherlands.

This collection of lettering has been compiled by Mathieu Lommen (University of Amsterdam) & Peter Verheul (Royal Academy of Art, The Hague), and will be published in a limited edition.
It showcases a wide variety of lettering and calligraphy, made especially for this project by:

Amsterdam Signpainters / Yomar Augusto / Jacques le Bailly / Donald Beekman / Françoise Berserik / Barbara Bigosińska / Frank E. Blokland / Erik van Blokland / Maria Doreuli / James Edmondson / Ramiro Espinoza / Martina Flor / Dave Foster / Fritz Grögel / Janno Hahn / Hansje van Halem / Berton Hasebe / Henry van der Horst / Ondrej Jób / Max Kisman / René Knip / Holger Königsdörfer / Paul van der Laan / Lida Lopes Cardozo / Niels Shoe Meulman / Ross Milne / Gerrit Noordzij / Diana Ovezea / Krista Radoeva / Trine Rask / Arthur Reinders Folmer / Donald Roos / Pieter van Rosmalen / Just van Rossum / Kristyan Sarkis / Florian Schick / Elmo van Slingerland / Heidi Sørensen / Nina Stössinger / Joost Swarte / Teo Tuominen / Underware / Gerard Unger / Peter Verheul / Bernd Volmer / Job Wouters

Offered in a collectors’ limited edition of only 175, with contributors’ copies separately reserved and numbered, Dutch Alphabets is printed offset on heavy acid-free paper in seven PMS colours and black. The broadsides and the introduction are housed in an attractive handmade cloth-covered portfolio with ties.

The portfolio costs € 160,–. This price includes postage and handling within the Netherlands. For all international orders the standard postal fee is € 20,–.

THIS PORTFOLIO CAN ONLY BE BOUGHT DIRECTLY FROM THE PUBLISHER. YOU CAN ORDER A COPY BY SENDING AN EMAIL WITH YOUR POSTAL ADDRESS.
AFTER RECEIVING YOUR ORDER, WE WILL EMAIL YOU AN INVOICE; PAYMENT CAN BE MADE BY BANK TRANSFER.

Concept & text Mathieu Lommen
Design Peter Verheul
Paper Steinbach Tekenpapier 250 gr/m2, Igepa, Tiel
Printing Offsetdrukkerij Jan de Jong, Amsterdam
Binding Elbel Libro bookbinding, Amsterdam
Publication date January 2016
     

  

Bestel
De hedendaagse boekband als kunst
The art of contemporary bookbinding
 
Jan van der Marck
€ 34,03 / 1997 / nederlands, engels / 20,5 x 27 cm
136 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebrocheerd
vormgeving: Walter Nikkels
ISBN 978 90 70386 88 7

Het Gerrit Jan Thieme Fonds heeft de aanzet gegeven tot de publicatie van dit boek over hedendaagse boekbanden, die in de loop van de laatste tien jaren in opdracht van de auteur zijn vervaardigd door een achttal bekende boekbinders. Het nederlands-engelstalige boek geeft een inleiding op de jongste geschiedenis van het boekbinden én op de gekozen binders, gevolgd door een beschrijving van in totaal vierenzestig banden, die in kleur staan afgebeeld.
Het uitgangspunt was steeds zeer persoonlijk en Jan van der Marcks keuzen waren die van een amateur en een verzamelaar van typografisch bijzondere boeken en livres d’artiste.
     

  

Bestel
Grondbeginselen der typografie
 
Stanley Morison
€ 13,61 / 1990 / 3e druk / 13,5 x 21,5 cm
88 pagina’s / genaaid gebonden in papieren band
vormgeving: Huib van Krimpen
ISBN 978 90 70386 10 8

Deze klassieke tekst uit 1929 is niet zozeer een typografisch ‘leerboek’ als wel een ‘checklist’ voor deugdelijke boektypografie, die nog niets van zijn geldigheid heeft verloren. De uitgave bevat de hoofdtekst van Morisons laatste lezing (1967) en het Postscriptum van 1965, alsmede het veel langere, dat Morison in 1962 schreef en dat tot dusver alleen in het Duits en in zeer beperkte oplage is gepubliceerd. Tevens opgenomen zijn enige commentaren van Max Caflisch, van de Nederlandse vertaler Huib van Krimpen, en een bibliografisch overzicht van alle uitgaven van het werk in de Engelse taal en in andere talen.
     

  

Bestel
Kijken naar dezelfde maan | Looking at the same moon
Japanse en westerse kalligrafie van nu
 
Br. Neuenschwander, e.v.a.
€ 31,54 / 2000 / nederlands, engels / 24,5 x 15,5 cm
36 pagina’s + 52 afbeeldingen als (ansicht)kaart
geïllustreerd / vierkleurendruk / losbladig
vormgeving: Elmo van Slingerland
ISBN 978 90 76452 72 2

‘Kijken naar dezefde maan’ geeft een representatief beeld van de verschillende stijlen van de hedendaagse Japanse en westerse kalligrafie, waarbij papier, glas en keramiek wordt gebruikt.

Uitgave in samenwerking met het Museum van het Boek
     

  

Bestel
Letterlijk &figuurlijk
Strips kun je beter lezen
 
Joost Pollmann
€ 19,50 / 2011 / 12 x 16 cm / 304 pagina’s / rijk geïllustreerd / genaaid gekartonneerd / vormgeving: Hansje van Halem


ISBN 9789490913137

Elke literaire uitgever heeft ze plotseling in het fonds: grafische romans. Dat zijn strips, nog wel, maar ze gaan over oorlog en liefde, godsdienst en gekte. Over volwassen thema’s in een gerijpte beeldtaal. ‘Letterlijk & Figuurlijk – Strips kun je beter lezen’ legt uit hoe je grafische romans zou moeten lezen. Langzaam, met oog voor beslissende details. Creatief, zoekend naar denkbeelden. En sensueel, want er valt veel te ruiken, te horen en te voelen. Dat strips beter gelezen kunnen worden: daarover bestaat geen twijfel. ‘Letterlijk & Figuurlijk’ is bedoeld voor ontwikkelde mensen met minder ont­wikkelde ideeën over strips en beschrijft de artistieke mogelijkheden van de verhalende tekenkunst. Hoe literair kan een beeldverhaal zijn? En hoe ziet de toekomst van het medium eruit? Alle illustraties die nodig zijn om aan ‘ongebeelden’ duidelijk te maken wat er ­speciaal is aan de hedendaagse strip, komen in dit boek aan bod.
     

  

Bestel
Gewone letters
Gerrit Noordzij's early models
 
Albert-Jan Pool, Frank E. Blokland / Aad van Dommelen / Huug Schipper / Petr van Blokland
€ 17,50 / 2013
17 x 24 cm / 78 pagina’s
rijk geïllustreerd
genaaid gebrocheerd
vormgeving: Geen Bitter
ISBN 978 94 90913 39 7

A publication revealing work by Gerrit Noordzij. Geen Bitter found a set of eighteen printing plates containing a brief writing lesson about writing with the broad nib and other writing tools. This course has never been published before, until now.
The prints are accompanied with texts and images of five former students of Noordzij: Albert-Jan Pool, Frank E. Blokland, Aad van Dommelen, Huug Schipper and Petr van Blokland.
They all wrote about the course and Gerrit Noordzij himself, and contributed old sketches and work from their student days. The work shows the contents of the writing lesson in practice.

Deze uitgave kwam tot stand i.s.m. Geen Bitter, Den Haag
     

  

Bestel
‘it’
drukwerk van Emile Puettmann
 
Francine Pütmann, Koosje Sierman
€ 20,42 / 1991 / 21 x 21 cm
104 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gekartonneerd
vormgeving: Frits Deys
ISBN 978 90 70386 42 9

Toen de drukkerijen hun lood afschreven, installeerde de grafisch kunstenaar Emile Puettmann zijn Slofpers. Hij wilde ook anderen overtuigen van de mogelijkheden van dit medium.
Puettmann reed Nederland af op zoek naar oude drukpersen en handzetsel, verzamelde enthousiastelingen en werd één van de oprichters van de Stichting Drukwerk in de Marge. Zijn kinderen groeiden op tussen inkten, drukpersen en liefhebbers.
Met zijn grafische experimenten diende Puettmann een hoger doel, de bevrijding van de loden letter. Het levensverhaal van dit ongetemde drukkersdier wordt verteld door zijn dochter Francine (aan de hand van gesprekken met vakbroeders); Koosje Sierman gaat in op zijn drukwerk en Nico van der Lof stelde een representatief overzicht samen van Puettmanns grafiek. Uitgave in samenwerking met het Museum van het Boek te Den Haag.

BEKROOND ! Best Verzorgde Boeken
     

  

Bestel
Op Basis van Bas Oudt / Based on Bas Oudt
 
Chris Reinewald
€ 38,50 / 22 x 33 cm / 252 pagina’s / rijk geïllustreerd / meerdere druktechnieken en kleuren / genaaid gebrocheerd met amerikaans stofomslag / vormgeving: Claudi Kessels
ISBN 978 9076452 48 7

De Amsterdamse grafisch ontwerp Bas Oudt (1954) kijkt terug op een noodgedwongen afgesloten oeuvre, dat hijzelf echter ‘niet gelukt’ vindt. Toch zijn Oudts ontwerpen voor non-commerciële opdrachtgevers bepaald fijnzinnig, vindingrijk en doordacht uitgevoerd.
Daarbij bracht hij als docent zijn onconventionele – maar nooit opdringerige ontwerpmentaliteit – over op eerste jaarsstudenten op de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Inmiddels behoren zij tot de meest vooraanstaande ontwerpers van Nederland.
Dit kunstenaarsboek presenteert Bas Oudts ontwerpen aan een breed publiek. Verder reageren Oudts protagonisten met speciaal gemaakt werk op diens ontwerpmentaliteit en zijn vele fascinaties; van Sinatra tot Jo Spier, van Copier tot Bibendum.
Het resultaat is een spannende verkenning naar de grenzen van de druktechniek en de grafische vormgeving.
Grafische bijdragen van: Jozee Brouwer, Ron Faas (Dietwee), Yolanda Huntelaar & Pieter Boddaert (Werkplaats Amsterdam), Harmen Liemburg, Richard Niessen (Niessen & de Vries), Katja van Stiphout en Esther de Vries (Niessen & de Vries)
Fotografische bijdrage: Uta Eisenreich
Eindredactie: Roelien Plaatsman / samenstelling en initiatief: Richard Niessen en Esther de Vries.
Met ‘reizende’ tentoonstelling.

Een spannende verkenning naar de grenzen van de druktechniek en
     

  

Bestel
Jan Bons
Ontwerpen in vrijheid / A designer’s freedom
dvd + boek
 
Lex Reitsma, Paul Hefting
€ 24,50 / Een film van Lex Reitsma
2008 / dvd: engels ondertiteld
boek: 13,5 x 19 cm / nederlands, engels
92 pagina’s met uitslaander / ca. 250 afbeeldingen in vierkleuren
genaaid gebonden in papieren band
auteur: Paul Hefting
vormgeving: Lex Reitsma
ISBN 978 90 76452 19 7

Grafisch ontwerper Jan Bons is bij het grote publiek bekend door zijn opvallende affiches voor het IDFA en toneelgroep De Appel. Samen met ontwerpers als Willem Sandberg, Dick Elffers en Otto Treumann heeft hij het vak van grafisch ontwerpen in Nederland na de Tweede Wereldoorlog op de kaart gezet. Gescheurde en getekende letters en heldere kleuren kenmerken zowel zijn affiches en wandschilderingen als zijn postzegelontwerpen. Een drang naar vrijheid is karakteristiek voor zijn leven en werk tijdens en na de oorlog.
Lex Reitsma, zelf grafisch ontwerper en groot bewonderaar van Bons, volgde de bijna negentigjarige tijdens het maken van affiches voor het 25-jarig jubileum van het Nieuw Ensemble en voor het IDFA. Bons vertelt over zijn manier van werken, zijn vriendschap en samenwerking met Rietveld en Sandberg en over zijn rol in de oorlog. Daarnaast komen opdrachtgever Erik Vos, ontwerper en afficheverzamelaar Gielijn Escher en Bons’ zonen Joël en Jeroen aan het woord.
‘Ontwerpen in vrijheid’ is een intiem portret van een bijzondere man en een groot kunstenaar, dat iedere grafisch ontwerper zal aanspreken en inspireren.
Kunsthistoricus en Bons’ voormalig opdrachtgever bij de PTT, Paul Hefting, schreef een beknopte biografie voor het boek dat rijkelijk is geïllustreerd met werk van Jan Bons.

Een intiem portret van een bijzondere man
     

  

Bestel
Frans de Jong
Schilderen met de drukpers
 
Gerrit Jan de Rook
€ 20,42 / 1993 / 15 x 20 cm
80 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebrocheerd
vormgeving: Joseph Plateau, grafisch vormgevers
ISBN 978 90 70386 53 5

Frans de Jong was naar zijn eigen zeggen ‘Op de akademie in Den Haag [...] altijd al benieuwd naar dingen die niet gedaan konden worden’. Die nieuwsgierigheid naar de grenzen van het mogelijke is in zijn werk een constante, evenals het feit dat het bijna altijd wel lukte om te doen wat niet gedaan kon worden. ‘Schilderen met de drukpers’ lijkt eveneens een onmogelijke opgaaf, maar het is Frans de Jong gelukt en daarmee is de publicatie een zeer treffende karakteristiek van het gedrukte oeuvre van deze drukkunstenaar.
Uitgave in samenwerking met het Museum van het Boek te Den Haag.
     

  

Bestel
Voor verbetering vatbaar
 
Piet Schreuders
€ 14,95 / 2001 / 13 x 21 cm
160 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebrocheerd
vormgeving: Piet Schreuders
ISBN 978 90 76452 24 1

De Spatiepolitie waarschuwt voor de laatste maal!

‘Voor verbetering vatbaar’ is een leerzaam en vermakelijk geschrift, waarin wordt aangetoond dat we ons niet behoeven neer te leggen bij grafische missers, ook al staan die dan gedrukt in een dagblad, worden ze vertoond op de televisie of zijn ze in marmer gebeiteld op de gevel van een kantoorgebouw.
Schreuders’ benadering is simpel: maak er een foto van en bewerk deze tot de fouten zijn hersteld. Het resultaat is een speels pleidooi voor typografische kwaliteit en daarmee tegen gemakzucht, onkunde en onverschilligheid.
Hij schrijft zo nu en dan iets over een professie die tot zijn spijt beoefend wordt door grafisch ontwerpers – een gilde waartoe hij overigens zelf behoort.

BEKROOND ! Best Verzorgde Boeken
     

  

Bestel
Kijkshock 3
9 music animations
 
Sjeng Schupp, Michiel van Dijk
€ 24,50 / 2011 / 18 x 19 cm/ boek + dvd / 68 pagina’s / vierkleurendruk / vormgeving: Frans Schupp
ISBN 978 94 90913 05 2

‘Kijkshock3’ is het tweede boek+dvd van Sjeng Schupp en Michiel van Dijk. Dit muzikaal/beeldend duo staat bekend om zijn eigenzinnige muziekanimaties. Korte films over hilarische situaties en tragische personages. Bijzonder is dat de animaties, met eigen composities, zijn gemaakt voor het theater. Live op het podium begeleid door een vijfkoppige band.
Op deze dvd staan alle animaties-composities van hun derde theatervoorstelling Kijkshock3, waarmee zij in het seizoen 2008-2009 langs de theaters toerden.
In het grillige absurdistisch universum van Schupp & Van Dijk heerst een eigen logica. Om het te ondergaan, moet je er in gaan wonen. Het begeleidend boek biedt een kijkje in de keuken.
Er staan stills, schetsen en associatief materiaal in van de makers. Dat geeft enig idee van wat zich in het hoofd van het duo afspeelt.
Schupp & Van Dijk hebben voor ‘Kijkshock3’ geestverwanten uitgenodigd om ook een muziek-animatie te maken: eddie d met Eric de Clerq, Frans Schupp met Jasper le Clercq en Marijke Bovens met Michel van Dijk. Alle animators spreken een eigen taal, maar zij lijken elkaar uitstekend te verstaan.

Voor elke filmpje is een unieke compositie geschreven. Het is een ijzersterke formulie, de combinatie van live-muziek en beeld. De levende muziek roept spanning op, je bent er bij en je weet niet hoe het af gaat lopen.
     

  

Bestel
Gielijn Escher
Living for posters/Leven voor affiches
 
Mienke Simon Thomas
€ 29,50 / 17,5 x 25 cm / engels-nederlands
192 pagina's/ zeer rijk geïllustreerd
vormgeving: Gielijn Escher

ISBN 978 94 909 13 23 6

Gielijn Escher (1945) raakte al in zijn prille jeugd gefascineerd door en spelenderwijs vertrouwd met het wezenlijke van de affichekunst: het tot een volmaakte eenheid smeden van tekst en beeld.
Op 5-jarige leeftijd begon hij sinaasappelmerken te verzamelen, al spoedig gevolgd door het aanleggen van een affiche-collectie (winter 1955-1956).
Geïnspireerd door de zeer hoge kwaliteit van zowel de commerciële- als culturele affiches uit die periode stond zijn beroepskeuze dan ook al snel vast.
In de loop der jaren ontwikkelde hij -wars van modieuze invloeden- een geheel eigen, unieke stijl die met het werk van geen enkele collega waar ook ter wereld valt te verwarren.
Deze monografie en de tentoonstelling in Museum Boijmans van Beuningen geven een uniek inzicht in het veelzijdige oeuvre van een eigenzinnig kunstenaar en bevlogen verzamelaar.

Early in his youth Gielijn Escher (1945) became fascinated by and without effort familiar with the essence of poster art: the forging of complete harmony between text and image.
In the winter of 1955-56 at the age of 5 he started collecting orange-crate labels quickly followed by the beginning of a poster collection.
Inspired by the high quality of commercial as well as cultural posters his career choice was quickly decided.
Through the years, without being influence by trends, he has developed a unique style which is not to be compared to any other poster designer in the world.
This monograph and the exposition in Museum Boijmans van Beuningen give a unique insight into the many-sided oeuvre of a self-willed artist and an inspired collector.


     

  

Bestel
Tusken Keapsjoch en keunst
Tussen handel en kunst
 
Gert Jan Slagter
€ 28 / 2004 / fries, Nederlands / 13 x 20 cm
5x 32 pagina’s
genaaid gebrocheerd / in foedraal
vormgeving: Barbara Jonkers, Teresa Jonkman, Nina en Christoph Noordzij,
Douwe Huiltema en Gert Jan Slagter
ISBN 978 90 76452 05 0

De tekst – in het Fries en het Nederlands – gaat over het belang van goede vormgeving van boeken en de rol van de ontwerper daarbij.
Vijf ontwerpers geven dezelfde tekst vorm. Vijfmaal hetzelfde, maar toch anders. Vijf verschillende boekjes die toch een geheel vormen, die samen laten zien wat het effect van vormgeving kan zijn.

Het project ‘Tussen Keapsjoch en Keunst’ werd georganiseerd door de afdeling Beeldende Kunst en Vormgeving van Keunstwurk Leeuwarden.
     

  

Bestel
Arabic Type Specimen Book
 
Edo Smitshuijzen
€ 150 / 2009 / 21 x 29,7 cm
250 pagina’sgenaaid gebonden
vormgeving: Edo Smitshuijzen
ISBN 978 90 76452 20 3

Arabische typografie is een wereld van uitersten: heilig verklaard maar ook beschamend veronachtzaamd, ongrijpbaar mysterieus maar ook een onmiskenbaar cultureel icoon. Gebaseerd op ’s werelds rijkste kalligrafische traditie maar tevens de ultieme uitdaging voor font-technologie. Dit boek is ook op een heel eenvoudige manier extreem: het is de enige uitgave op dit gebied. Een must-have voor iedereen die met Arabische fonts werkt of geïnteresseerd is in de typografie van uitersten.

Derde herziene druk
     

  

Bestel
Europese boekbanden anno 1995
 
Jan Storm van Leeuwen
€ 27 / 1996 / Nederlands-Frans- Engels / 17,2 x 25,5 cm
216 pagina’s /geïllustreerd
vormgeving: Hans Kentie
ISBN 978 90 70386 77 1

Eind 1993 gaf Johann Denninger de aanzet tot een Europese boekbindwedstrijd die in 1996 afgesloten werd met een tentoonstelling waarvan ‘Europese boekbanden anno 1995’ de catalogus is. In drie talen legt de jury in dit strak uitgevoerde boek op zakelijke, maar leesbare wijze verantwoording af over de genomineerde banden die alle 43 in kleur zijn afgebeeld. Naast de genomineerde banden is er ook, in zwart/wit, een overzicht opgenomen van de verplichte en vrije werkstukken die de tweede selectie haalden. ‘Europese boekbanden anno 1995’ is een goed voorbeeld van een wedstrijdverslag dat zich, behalve door een zorgvuldige nummering en een korte beschrijving bij elk opgenomen werk, vooral door de inleiding van Jan Storm van Leeuwen met recht catalogus mag noemen. Storm van Leeuwen verhaalt hierin over de geschiedenis van de Westeuropese boekband waarbij hij verbanden legt met de boekbanden in het boek.
     

  

Bestel
Fotografiek Joost Tholens
 
Robert Theunissen
€ 24,50 / 16,5 x 24 cm.
64 pagina’s/ geillustreerd /gekartoneerd
vormgeving: Hansje van Halem

ISBN 978 94 90913 32 8

Tholens: Mensen die mijn werk bekijken, willen soms de originele foto zien en vragen wat ik daarmee heb gedaan. Dat vertel ik met enige tegenzin, omdat ik liever heb dat u uw eigen interpretatie volgt. Want de kijker heeft gelijk: het is wat je ziet. Ik maak foto’s niet om het te fotograferen, maar om prenten - grafiek - mee te maken. Aan de foto’s zelf sleutel ik niet, die vormen de basis. Ik spiegel, draai, druk ze over elkaar heen,
gebruik twee of meer opnamen van hetzelfde onderwerp om een effect te bereiken of een verhaal te vertellen.
Ik ben geen techneut want dan wordt het te mechanisch, en een foto is al technisch genoeg. Vroeger moest je de foto’s eerst gewoon en daarna nog eens spiegelbeeldverkeerd afdrukken en met tape aan elkaar plakken. Wat een gedoe. Nu verricht de elektronica de wonderen.
     

  

Bestel
Als zodanig niet herkenbaar, is dat duidelijk?
 
Moniek Toebosch
€ 28,50 / 2009 / 16 x 24 cm / 448 pagina’s / rijk geïllustreerd / genaaid gebonden / vormgeving: Hansje van Halem
ISBN 9789076452784

WIE van enige importantie zal ik een inleiding laten schrijven?
SELECTEREN, doe ik dat zelf of met een buitenstaander?
WORDT het een overzichtscatalogus of een leesboek?
IS het herinneren, actualeren of en voorschot op de toekomst?
EEN boek met teksten... maar ik ben toch geen schrijver?
WIL ik bevestigen, ontkennen of een nieuwe doorbraak?
WIE is vandaag in deze Toebosch-taal geïnteresseerd?
WAAROM willen kunstenaars zo graag in boekvorm verschijnen?
METEN zij zich aan de schrijver, aan de dichter, zijn ze jaloers?
EN waarom foto's van mij door anderen? Louter ijdelheid?
ZOUDEN mijn teksten er toe doen of kan mij dat niks schelen?

Een dik boek in zwart leren jas, vol Toebosch’ taal.
Beschouwingen van en commentaren op de wereld. In taal en beeld, luid en duidelijk met korte zinnen als verzachtende omstandigheid. Als contrapunt de wereld die terugkijkt, haar vastlegt in zwart/wit: de mond verstilt, de sprong vereeuwigt.

Een boek dat schreeuwt !
     

  

Bestel
De proporties van het boek
 
Jan Tschichold
€ 18,15 / 1991 / 13,5 x 21,5 cm
96 pagina’s / geïllustreerd
genaaid gebonden in papieren band
vormgeving: Huib van Krimpen
omslagontwerp & illustraties: Karina Meister
ISBN 978 90 70386 36 8

In 1955 verscheen ‘De proporties van het boek’, als uitgave in de Intergrafia Reeks, een serie kleine boekjes over typografische en verwante onderwerpen, opgezet door de legendarische drukker Bert van Oel, directeur van Ellerman Harms, naast zijn weekblad Intergrafia. Het boekje raakte spoedig uitverkocht, maar werd niet herdrukt. Kort voor zijn dood stelde Tschichold een bundel van zijn voornaamste artikelen en opstellen samen, Ausgewählte Aufsätze über Fragen der Gestalt des Buches und der Typographie. Het is gewijd aan dezelfde kwesties, maar wijkt in menig opzicht af van ‘De proporties van het boek’. De opstellen zijn in deze uitgave bij elkaar gebracht.
Als gewoonlijk prikkelt Tschichold zijn lezers tot tegenspraak, soms zelfs tot protest. Zijn redeneertrant is weinig subtiel, zijn toon niet zelden apodictisch en schoolmeesterachtig, maar daarmee zijn we niet met hem klaar; hij dwingt ons tot nadenken en zelfonderzoek.
     

  

Bestel
André Olgers
Alles is altijd al geweest
 
Joost Veerkamp e.a. (red.)
€ 25 / 2006 / 20,2 x 24,5 cm
96 pagina's / vierkleurendruk / geïllustreerd
genaaid gebrocheerd
vormgeving: Joost Veerkamp
ISBN 978 90 76452 17 3

Schepping en destructie, maar ook verwante krachten. In 2005 stierf André Olgers. Op een tropisch eiland, in alle eenzaamheid. Zijn leven was een collage van muziek, animatiefilm, tekst en vormgeving in de beste pop-art traditie en bewoog zich tussen droom en werkelijkheid, tussen heimwee en harde commercie.
Met de bijgevoegde cd vormt dit boek de weerslag van zijn verlangen naar het naïeve, verleidelijke wereld, een verloren paradijs vol idealen en onbegrensde mogelijkheden.

Tekeningen - animaties - logo's - tijdschriften - affiches - kaarten - dozen - platenhoezen - boeken - huisstijlen - campagnes - muziek

'Zijn werk past in de traditie van Piet Schreuders en De Enschedese School'
     

  

Bestel
Kwadraat-Bladen
 
Dingenus van de Vrie
€ 20 / 2005 / 16,5 x 16,5 cm
24 pagina’s / geïllustreerd
ingestoken affiche en inventarisatie
cahiersteek
ontwerp 2D3D: Tiemen Harder, Wendy Rommers
ISBN 978 90 76452 16 6

De Kwadraat-Bladen waren een serie experimenten in druk op het gebied van de grafische vormgeving, beeldende kunst, literatuur, architectuur en muziek. Ze werden in eigen beheer uitgegeven door steendrukkerij de Jong & Co op het formaat 25 x 25 cm.
De uitgave Kwadraat-Bladen sluit aan bij een expositie, die te zien was in de 2D3D Galerie te Den Haag.
Zowel de uitgave als de expositie zijn opgedragen aan Pieter Brattinga, die op 8 juli 2004 op 73-jarige leeftijd overleed. Hij was de initiator en enige redacteur van de serie Kwadraat-Bladen die verschenen tussen 1955 en 1974. Daaraan leverden bekende namen als Chagall, Willem Sandberg, Simon Vinkenoog, Anthon Beeke, Gerard Unger, Wim Crouwel, Gerrit Rietveld en vele anderen een prachtige bijdrage.
     

  

Bestel
Haagse omslagen
Jurriaan Schrofer & De Ooievaarspockets 1958-1962
 
Dingenus van de Vrie
€ 15 / 2007 / 16,5 x 16,5 cm
32 pagina's / vierkleurendruk
cahiersteek
vormgeving: 2D3D
ISBN 978 90 76452 47 0


     

  

Bestel
Boom +
 
Akiko Wakabayashi, schachtner, haller, neller, v d goor, ricci, beeren, koomen, hennquin, wakabayashi
€ 40,00 / 178 pagina’s
16,6 x 23,6
Engels / Japans
afwerking: Japanse binding
vormgeving: Niels Schrader, Maximilian Schachtner, Sonja Haller, Julia Neller, Sanne van de Goor, Federica Ricci, Sanne Beeren, Floor Koomen, Barbara Hennequin, Akiko Wakabayashi, Irma Boom (cover)
ISBN 978 94 90913 58 8

Een nieuwe monografie over Irma Boom, Nederlands beroemdste grafisch ontwerper. Huidige en vroegere assistenten becommentariëren haar werk en reflecteren over haar ontwerpfilosofie. In Boom + passeren onderwerpen als kleur en beeldgebruik de revue en daarnaast zijn er persoonlijke herinneringen. Van opgetekende quotes – ‘it has to be simple and strong’ – tot steekwoorden: arrogant, familiar, free, immodest, prideful. Zo schetst deze opvallend ontworpen en prachtig geproduceerde uitgave ook een openhartig beeld van de samenwerking bij Irma Boom Office.

IRMA BOOM (IB) is a Dutch graphic designer. She studied at AKI in Enschede and started her professional life at the Government Publishing and Printing Office in The Hague, where she made the revolutionary Stamp Books 1987+ 88 for PTT. In 1991 she founded Irma Boom Office (IBO) in Amsterdam. She has been a senior critic at Yale University in the USA since 1992. Boom sees her books as containers of thoughts, that communicate ideas and stories. She broke through internationally in 1996 with her by now iconic SHV Thinkbook 1996 –1896, which she worked on for five years. The many commissions that followed led to an impressive career. The IBO works with the Rijksmuseum Amsterdam, Chanel, Bard Graduate Center, Fondazione Prada, Moderna Museet, OMA/Rem Koolhaas, Prince Claus Fund, Phaidon, and other international artists and museums. One hundred of the over 300 books designed by Irma Boom until now, were added to the permanent collection of the MoMA in New York. In 2003 the Library of the University of Amsterdam made a start with the Irma Boom Archive. Her work has been much awarded and in 2014 she received the Dutch State Prize for the Arts, the Johannes Vermeer Award, for her ‘unparallelled achievements in the field of graphic design’.

Since 1991 she always had one or two assistents working at IBO: young, budding designers with different nationalities. This publication was initiated by Akiko Wakabayashi, at IBO since 2013, on the occasion of exhibitions in Japan. Ten former and current coworkers of IB were asked to put their personal views on the IBO design practice to paper – in their own words, design and imagery. Together they present us with a remarkably intimate portrait of IB and her philosophy on work and design. The interview with IB by Toshiaki Koga explores the immaterial labour behind the making of books at IBO.